Българският зрител трудно ще се откаже от кабелната телевизия в полза на цифровата, сочи изследване
Българският зрител трудно ще се откаже от кабелната телевизия в полза на цифровата, сочи изследване / DarikNews.bg
Българският зрител трудно ще се откаже от кабелната телевизия в полза на цифровата, сочи изследване
62553
Българският зрител трудно ще се откаже от кабелната телевизия в полза на цифровата, сочи изследване
  • Българският зрител трудно ще се откаже от кабелната телевизия в полза на цифровата, сочи изследване

Шокиращо е нежеланието на българския зрител да се откаже от кабелната телевизия и да премине към цифрова. Това сочат резултатите от национално представителното изследване на агенция „Медиана" за нагласите и очаквания на телевизионната аудитория пред цифровизацията на телевизионния ефир, което бе представено на кръгла маса във Велико Търново. Проучването е направено в рамките на изследователски проект „Електронната медийна среда в условията на преход и цифровизация" с ръководител Маргарита Пешева, преподавател във ВТУ. В изследването през юни миналата година са анкетирани повече от 1000 души над 18-годишна възраст с интервюта по домовете, обясни Маргарита Пешева.

В момента широката аудитория не прави разлика между HD формат и  просто „добра и ясна картина". Зрителите масово посочват, че гледат в HD-формат програми, които не се излъчват в него. Вероятно става дума за двойно объркване. Част от анкетираните слагат знак за равенство между цифрова (кабел, сателит) телевизия и HD. Други разчитат на телезизора си HD Ready и са убедени, че гледат различните програми в HD-формат.

Една четвърт от зрителите, притежаващи телевизори с възможност за приемане на HD формат, откровено признават, че не знаят в какъв формат гледат любимите си програми, посочи Пешева. Според нея не може да се очаква, че цифровизацията на ефирната телевизия ще промени нагласите на аудиторията по отношение на програмите и тяхното съдържание.

В момента по ефирен път (аналогов, с обикновена антена) телевизионен сигнал получават 25 % от домакинствата в страната. Данните показват, че това са най-бедните слоеве от обществото. Огромната маса от ТВ аудиторията (75 %) получава телевизионен сигнал по сателитен или кабелен път. Към момента широката аудитория е ориентирана преди всичко към количеството, а не толкова към качеството на получаваната телевизионна картина.

Трудно можем да очакваме преориентация от традиционните оператори (сателитни, кабелни - предлагащи огромно количество програми) към мултиплексните оператори (предлагащи ограничен набор програми -безплатно и с високо качество), коментира Пешева. Подобна преориентация ще бъде възможна единствено ако мултиплексите са в състояние да покрият диапазона от програми, предлагани понастоящем от сателитните и кабелните оператори. Проучване в някои европейски страни показва, че след навлизане на цифровизацията кабелното потребление се е свило само с 20%.

Телевизорът остава семейна „съсобственост" и отпадането дори на един от любимите канали на мъжа, жената или децата ще предизвика конфликт, каза Маргарита Пешева. Съответно не може да се разчита, че ако мултиплексите покрият основните (примерно на 70 %) най-гледаеми канали, това ще доведе до значителна преориентация към тях за сметка на кабелните и сателитните оператори. Трябва да се има предвид, че има драстични разлики в мъжките и женските медийни нагласи и очаквания към телевизионното съдържание. Мъжете предпочитат спортни програми и новини, а жените искат да гледат сериали, филми и развлекателни програми.

Чуйте звуковия файл.