Радосвет Радев: Не сме се нарадвали на собствената си независимост
Радосвет Радев: Не сме се нарадвали на собствената си независимост / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Петя Бахарова, 24.01.2005, сп.ТЕМА

На 21 януари първото частно национално радио „Дарик” стана на 12 години. По традиция зад микрофоните на медията застанаха известни личности от българския политически и културен живот. Сред участниците в програмата бяха актрисата Мая Новоселска и режисьорът Теди Москов, Татяна Дончева от БСП, СДС-лидерката Надежда Михайлова, финансовият министър Милен Велчев, главният секретар на МВР Бойко Борисов, премиерският говорител Димитър Цонев, Мирослав Севлиевски и Емил Кошлуков от „Новото време”, най-постоянният „водещ” за последните три години - министър Николай Василев, и много други. Тази година медията стартира и европейска инициатива „12 години Дарик радио - 12 европейски звезди”. Всеки месец в ефира на станцията ще бъде представяна по една от държавите членки на ЕС. Междувременно бе обявен и „Гласът на годината” на Дарик, който е новинарят Людмил Кърджилов. Слушателите пък посочиха Ахмед Доган за политик на прехода, а президентът Първанов - на 2004 г.

Г-н Радев, на рекламния билборд за рождения ден на „Дарик” са снимани деца от 1- до 12-годишна възраст. Как медията ви навлиза в тази тийнейджърска възраст?

Може би ще ви разочаровам, като кажа, че броенето на годините показва все още инфантилността на медиите, а и на капитализма в България. Най-старите частни компании в България през 2005-а стават на 15 години. А погледнете Западна Европа, където има компании, създадени през ХVII век примерно. Те не се таралежат със своята възраст, а ние още не сме се нарадвали на собствената си независимост. Ако трябва да съм съвсем искрен, отбелязването на рождените дни е по-скоро отговор на някакви очаквания от хората, защото всички правят нещо за своята 12-та годишнина. Преди 12 години например в България едновременно тръгнаха шест радиостанции.

Как се разви радиобизнесът през тези години?

Това съм го казвал и за 11-годишнината на „Дарик”, и за 10-, и за 9-годишнината. Още като се създаде радиобизнесът като подотрасъл на медийния сектор, той беше един от най-конкурентните. И в момента е такъв, защото в страната има над 400 радиостанции. Дори се наблюдава предел на насищане, пък и като че ли вече интересът към радиостанциите не е толкова голям. Тези, които имаха интерес, вече са в този бизнес. Мога да кажа, че процесът по-скоро отива към някакво статукво. Смятам, че радиобизнесът в България е едно от малкото неща, които нямат нужда от сертификации и европейски стандарт, защото в някои аспекти ние сме доста по-напред. Още повече, че със сега действащата правна регламентация в България е по-лесно да направиш голямо количество тв станции, отколкото радио. Защото техническото средство за разпространение на телевизиите е кабелът, а той реално е неограничен, докато радиостанциите излъчват програмите си само по ефир. От тази гледна точка телевизиите приличат на вестниците.

Какво е качеството на радиостанциите у нас?

Смятам, че продукцията, която звучи в българския ефир, е относително качествена. Конкуренцията е бясна и това принуждава собствениците на медии да търсят по-доброто, да инвестират в нови технологии. А в имена инвестират ли собствениците на радиостанции?

През последните 1-2 години май няма новоизгряла радиозвезда?

Не съм много съгласен с вас. Мога да ви изброя имената на няколко телевизионни звезди, които и до ден-днешен са на работа в „Дарик” или пък са излезли от радиото. Това са Ники Кънчев, който продължава да работи в „Дарик”, Мартин Карбовски, Ирина Алексиева също. Те са реални тв звезди, които са произведени като медийни хора в радиото. Сигурно има още много.

Конкурентът на „Дарик” „Хоризонт” ли е?

Като няма друг пред теб, естествено, че това е конкурентът. Тук обаче има определени специфики - едно е програмно-продуктовото създаване на „Дарик” и на „Хоризонт” и съвсем друго техническите средства за разпространение. За разлика от „Дарик” „Хоризонт” има 7-8 канала повече за разпространение на програмата. Тоест те имат един чисто физически ръст, който е непробиваем. Досега не е направено нито едно социологическо изследване, което да показва колко например от слушателите на „Хоризонт” слушат програмата в западноевропейския обхват, където единствено „Дарик” излъчва. Тогава данните биха били много по-различни. Пак казвам - става дума за физическо предимство. И е профанизиране, когато казват - ето как се състоя битката между БНТ и bTV и как bTV удари в земята държавната телевизия, а пък при радиостанциите частното национално радио не можа да бие „Хоризонт”. Това стана по простата причина, че средствата за разпространение не са изравнени.

Рекламодателите съобразяват ли се с това?

Рекламодателите са разумни хора и разбират, че по-модерното радио, онова, което слушат хората с пари, е „Дарик” и затова за 2004 г. имаме 500% повече приходи от рекламата, отколкото „Хоризонт”, които са с милион и половина приходи.

Неведнъж сте изтъквал, че основният проблем във вашия бизнес е подбиването на цените на рекламите от малките радиостанции. Каква е ситуацията сега?

Има радиостанции, за които е комплимент да бъдат наричани такива. Те по-скоро са включени магнетофони в ефир и поради тази причина са много евтини като издръжка. Те могат да продават рекламното си време и по 1 лев. „Дарик”, „Хоризонт”, големите вериги като FM+ са абсолютно коректни на пазара и в това съм убеден. Всички ние сме направили големи инвестиции и знаем колко струват нещата. Истината е, че когато направиш евтина програма, ти си евтин и на пазара, ставаш част от многото. Реално забележимите радиостанции в България са 5-6 от гледна точка на национален мащаб.

Защо въпреки това многобройните радиостанции оцеляват?

Няма друго обяснение от това, че те работят в сивата икономика. Те са с абсолютно непрозрачни счетоводни документи, непрозрачни приходи и т.н. И това може да се спре елементарно. Независимо какъв е правният статут на компанията, която е получила лиценз за радиоразпръскване, тя трябва да бъде задължена да публикува балансите си - както всички останали акционерни дружества. И когато три години тази компания има отрицателен баланс, тя се затваря. Дори виждам вече едно изхитряване на контролните органи като СЕМ, КРС, на които им е много по-лесно да работят с видимите радиостанции, които имат репутация и авторитет. Докато останалите трябва да ги издирят, да им блокират сметките, а там примерно има три лева.

Как ще процедира „Дарик” около предизборната кампания тази година?

Както е добре известно от 12-годишната ни история, дойдат ли избори, всички слушат „Дарик”. Радиото успя през тези доста трудни години да направи ефира си равно достъпен. Няма да изневерим на себе си и сега.

А вие персонално ще участвате ли в изборите?

Да, като разписвам хонорарите на репортерите, които ще отразяват кампанията. А ако се интересувате за бизнес партията и т.н. - отговорът ми е не.

По какъв начин радиобизнесът може да се разрасне в България?

Възможностите за растеж са само две, защото този тип бизнес е на статуквото. Т.е. стигаш едно ниво и поради физическата невъзможност на аудиторията в България от 8 милиона да стане 80 милиона имаш възможност или да инвестираш в други медии, или да търсиш повторение на същия успех извън границите на България.

И вие към коя от възможностите сте се насочил?

Изследвам ги и двете.