/ БГНЕС
Мостът Моранди край Генуа е съоръжение, при което са използвани все още експериментални техники по времето на неговото изграждане и не е било предвидено да издържи на днешното интензивно движение. Това заяви пред Франс прес италианската инженерка Марция Марандола, професор по история и архитектура в университета в Сапиенца.
 
Неговият създател Рикардо Моранди, заедно с Пиер Луиджи Нерви (пионер в употребата на армиран бетон), е сред най-изтъкнатите италиански инженери от 20-и век и голям строител на мостове. Той е първият, използвал предварително натегнат армиран бетон още в началото на 1950-те години - техника, която по онова време е иновитивна и експериментална, изтъква италианската инженерка.

Хората, останали без жилища - другите жертви на моста Моранди (СНИМКИ)

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

Моранди е построил моста в Кането близо до Флоренция, гигантският мост над езерото Маракаибо във Венецуела (най-дългият в света при построяването му през 1962 година), както и моста Баракиля в Колумбия.
 
Виадуктът край Генуа е дълъг 1,18 километра и е висок 90 метра и е един от най-усъвършенстваните механизми, посочва Марция Марандола. Построен е при особено деликатно равновесие, изчислено за точно определено тегло, с маржове за безопасност. Най-деликатните елементи са кабелите от предварително натегнат армиран бетон, опънати между настилката и пилоните, които амортизират всяко преминаване. Това равновесие е подписът на Моранди, подчертава тя.

От години се говорело за проблеми с моста в Генуа, но мерки не са взети (ВИДЕО)

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

Днес обаче трафикът е два пъти по-интензивен, отколкото се е предвиждало при изграждането му. Освен това се е увеличило и теглото на автомобилите. Според Марция Марандола едва ли съоръжението е можело да бъде пригодено за такъв голям товар.
 
Едно от решенията е било да се облекчи тежестта по моста чрез отклоняване на част от движението. От 10 години се мисли и за изграждане на алтернативен маршрут, най-вече за тежкотоварните камиони. Трудно би могло да се мисли за разрушаването му и заради интензивния жп трафик под моста, който щеше да бъде парализиран.

Възможно ли е мълния да събори мост?

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

На въпрос на АФП дали може архитектът да се държи отговорен за срутването, инженерката отговаря, че това е прекалено опростенческо мислене. Тъкмо благодарение на такива експериментални съоръжения, с техните слабости, е станало възможно да се изучи как са били построени и какво не е могло да се предвиди при създаването им. Най-лесното сега би било да се хвърли вината на неговия създател, тъй като той вече не е тук, за да отговори (починал е през 1989 година), изтъква Марция Марандола.
 
По думите й, такива мостове са деликатни съоръжения, които искат по-специално внимание - както мостът Бруклин в Ню Йорк или Айфеловата кула в Париж. С времето поддръжката им разбира се струва повече от изграждането им и е много трудно да се правят конкретни интервенции по тях. В Генуа например поддръжката е била постоянна, но е трябвало да се преосмисли като цяло появата на целия този трафик, подчертава италианската инженерка.

Снимки на рухналия мост в Италия (СНИМКИ)

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

мост виадукт Моранди Италия Генуа
БГНЕС

БТА