Водолази трети ден обследват със специализиран робот заседналия край Камен бряг товарен кораб „Vera Su“, за да се реши как безопасно да бъде отворен хамбарът. Това съобщи един от водолазите Илиян Георгиев пред журналисти на морската буна в Каварна след приключване на днешния оглед. По думите му корабът е като запечатан, стабилен е, няма промяна в състоянието му от последните няколко дни, лежи изцяло на дъното, няма опасност от разливи на гориво или товар.

„Няколко дни обследваме кораба, трябва за разберем как да отворим капаците на хамбарите, за да изпразним товара, както и какво е състоянието на самия товар. Все още, обаче, не сме успели да разберем как могат да се отворят и не знаем какво е състоянието“, уточни той.

Версия за инцидента с „Vera Su“: Вахтеният офицер заспал, екипажът не отговарял

"Корабът е наводнен, а всички машини, които управляват капаците на хамбарите, са под вода, трябва да се намери начин как да се отворят, за да се изпразни товарът. Няма изтичане. Всичко е така, както е от няколко дни", допълни водолазът. 

Според специалистите оттук нататък няма как да се влоши повече ситуацията с кораба, тъй като той е стабилен на дъното и е хванат с четири котви. 

Водолазните екипи ще продължат своята работа и през утрешния ден.

Какво показа проверката на товара на заседналия кораб край Камен бряг

По-рано днес стана ясно, че се очаква корабът да бъде обявен за потънало имущество, което ще даде възможност на българската държава да се намесва по-сериозно и да се започне акция по изваждането на товара. Това каза пред журналисти директорът на "Морска администрация" - Варна, кап. Валентин Енчев. По думите му, за целта се очаква становището на корабособственика и застрахователя. 

Когато корабът бъде обявен за потънало имущество, от него ще бъде снето цялото подвижно оборудване, допълни директорът на ИАМА кап. Венцислав Иванов.

Той обясни още, че паралелно с това ще бъде отворен безопасно и хамбарът на кораба, за да започне изваждането на товара. Докато трае процесът, корабът ще бъде укрепван, защото при олекотяването позицията му ще се променя. Тъй като е известно, че в трюма има вода, вероятно част от стоката ще бъде разтоварена чрез помпи.

Той уточни, че в машинното отделение има вода, която най-вероятно е влязла през тежката врата на кърмата. Тя би следвало да е плътно затворена, но след слизането на екипажа на брега, явно през нея е започнала да влиза бавно вода. Затова ще бъде направен допълнителен експеримент, за да стане ясно как се е получило наводняването на машинното.

От ИАМА допълниха, че специалистите от холандската фирма, която може да изтегли заседналия кораб, са обяснили, че такава акция може да бъде реализирана евентуално след април, когато времето ще се подобри. Междувременно в ИАМА разработват план как да се процедира с товара, от който трябва да се откаже и фирмата, която го е поръчала. В такава ситуация единият от вариантите е той да бъде откаран в международни води, където количеството няма да повлияе по никакъв начин на околната среда.