/ БГНЕС архив
Десетокласници ще учат за Народния съд, лагерите и репресивния апарат
95945
Десетокласници ще учат за Народния съд, лагерите и репресивния апарат
  • Десетокласници ще учат за Народния съд, лагерите и репресивния апарат
Комунизмът влиза в учебниците. Уроците за този период от историята на страната ни ще са заложени в учебниците за 10-и клас.
 
Националната история, география и литература са на фокус в новите учебни програми на десетокласниците. Най-големи са промените по история. Ще се изучава какво е "народен съд", "трудововъзпитателни лагери" и "репресивен апарат". Учениците ще трябва да дават примери за "политически терор" и нарушаване на граждански, политически и човешки права и свободи, както и да посочват характеристики за едноличната власт на Тодор Живков.

И въпреки твърдението на образователното ведомство, че в новата програма по история и цивилизации за 10-ти клас са намерили място само факти, без да се допуска оценъчната им интерпретация, изясняването на различните исторически понятия не може да става без да бъдат оценявани.

Мнението е на преподавателя по съвременна история в Историческия факултет на СУ и председател на Държавна агенция "Архиви" доц. Михаил Груев и на директора на Института за исторически изследвания към БАН доц. Даниел Вачков.

Комунизмът влиза в учебната програма (ВИДЕО)

Някои от понятията като например "репресивен апарат" и "насилствено коопериране" имат оценъчен характер и той не може да се спестява, смята доц. Вачков. "Самото изреждане на фактите понякога също е някаква форма на оценка. Историята не е математика и тя има за цел да дава обяснения, да дава оценки, за да може в крайна сметка да се осмисли процеса и грешките да не се повтарят", коментира той.

Според доц. Михаил Груев самата учебна програма съдържа оценъчност. "Трябва да се каже, че тоталитаризмът е зло, че комунизмът, като разновидност на тоталитарните режими е зло, Трябва да изхождаме от този базисен принцип, когато интерпретираме тази епоха. И е глупаво да маскираме това по някакъв начин", категоричен е доц. Груев.