Румен Овчаров: Начинът, по който се управлява държавата, е диагноза
Румен Овчаров: Начинът, по който се управлява държавата, е диагноза / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Румен Овчаров: Начинът, по който се управлява държавата, е диагноза
57421
Румен Овчаров: Начинът, по който се управлява държавата, е диагноза
  • Румен Овчаров: Начинът, по който се управлява държавата, е диагноза

Идеята да се облагат лихвите по депозитите се появи преди време за около 24 часа в медийното пространство и после категорично бе отречена от финансовото министерство. Сега изведнъж се въвежда данък лихва. Между другото Симеон Дянков днес сам призна, че преди месец и половина е разбрал, че в момента в България няма такъв данък. И още от днешните акценти в бюджета - категорично втората година от майчинството няма да се получава по-високо обезщетение, макар че 240 лева вече са под прага на бедността. Събеседник по темата в „Денят на Дарик” - депутатът от „Коалиция за България” Румен Овчаров.

Заради 120 млн. лева допълнително в хазната, които би трябвало да се съберат от данъка върху лихвите от депозитите, може ли да разклатим банковата система?

Не, не мисля, че това е проблемът на това правителство. Не бива да се спекулира с тази тема. Все пак нека не забравяме, че този данък е само 10%, и то върху доходите, а не върху влоговете, някой да не би да е останал с подобно впечатление. Така че не мисля, че има сериозна опасност за банковата система. Друг е въпросът, че това вече е една окончателна диагноза за начина, по който България се управлява от това правителтво. Дянков се изненадал, че в България няма такъв данък. Ами, извинявайте, може ли на четвъртата година от управлението финансовият министър да не знае какви данъци има в България? Това нормално ли е, кажете ми? Можем ли да говорим за компетентност? По същия начин непрекъснато е изненадан и министър-председателят. Той пък въобще е изненадан. По същия начин са изненадани останалите ключови министри. България вече четири години се управлява на заден ход - днес има, утре няма. Днес има данък върху доходите от лихви, утре няма. Днес вдигаме ДДС, утре не вдигаме ДДС. Днес имаме регионални минимални работни заплати, утре нямаме регионални минимални работни заплати. Днес имаме АЕЦ „Белене”, утре нямаме АЕЦ „Белене”. Извинявайте... вдигаме доходите на полицаите, не ги вдигаме доходите на полицаите. Аз не мисля, че въобще това е нормално, нормално като схема за управление на държавата. Това е пълен абсурд.

Възможно ли е, ако се въведе данъкът върху лихвите по спестяванията, да се стигне до увеличаване на лихвите по кредитите, следвайки следната логика - част от хората вероятно ще поискат да изтеглят парите си от банките, което пък ще накара самите банки да привлекат нов ресурс, т.е. може би да вдигнат лихвите по депозитите, но оттам веднага следва и вдигане на лихвите по кредитите, плюс несигурната среда, която също е фактор за по-високи лихви по кредитите?

Банковата система на България е с достатъчно висока ликвидност. Аз не мисля, че банките ще изпаднат в някаква тежка криза, даже и при някакъв... според мен даже не би следвало да очакваме поток на депозити в банковата система. Вижте, от друга страна, това може да се разглежда до известна степен и като реализация на идеята, която ние вече заявихме като лява политическа сила, за облагане на доходите на богатите в България, но ние съвсем не сме имали предвид точно това. Примерно би могло да се разсъждава - дайте да обложим доходите на тези 35 000 влога, които са на стойност над 100 000 лева, или примерно 8,5 милиона от доходите в България са под 1000 лева, дайте тях да ги оставим без облагане, да обложим само по-високите доходи. За съжаление Дянков не подхожда по този начин, той просто събира пари. И на фона на днешната информация, че 60% от домакинствата в България изпитват затруднения, при това информация след изследване на НЦИОМ, нали, който е държавна институция, изпитват затруднения при плащане на текущите си разходи, да отнемеш и допълнителните доходи, колкото и да са минимални те, от лихви, за мен е, как да кажа, абсолютно неразбираемо.

Т.е. вашата идея е, че по-скоро, ако има някакъв такъв данък, то трябва да се въведе доста висок праг на размера на депозита, върху който се трупа лихва, която пък да бъде облагана.

Ами, разбира се, да се, или да се помисли по този въпрос, нали, нещо... Трябва просто да се поразсъждава обаче малко по-внимателно, малко по-детайлно, да се направят съответните разчети, а не така - днес гледам в тавана, ами, ще има данък, ами, утре обаче няма как да вържа сметката, абе, ще го направим този данък. Вижте, бюджетът е, за следващата година е, как да кажа, поредният буламач на правителството на ГЕРБ и на Симеон Дянков. Там няма пица, там има ей така, гледане в тавана и вземане на решение. Защо например увеличаваме приходите, от какво да кажа, от данък добавена стойност с колко - с 11%? Доходите, за облагане на доходите на физическите лица ги увеличаваме с 12%. И на базата на какво? И в същото време очакваме, че вътрешното потребление ще расте. Значи, ще вземем повече пари от гражданите и ще очакваме те да харчат повече. Това са за мен абсолютно непонятни неща. Бюджетът на България тази година трябваше да бъде около, колко, 82 милиарда, ами, той и за следващата година е толкова, след почти 3% ръст за тази и следващата година. Как става така? Ами, става, България расте, без да увеличава брутната си добавена стойност, ние растем на базата на някакви корекции и на базата на увеличени косвени приходи от данъци. И миналата година планираме един и същ брутен вътрешен продукт… тази година, след 3% ръст, брутният вътрешен продукт е пак толкова. Какви са тези фокуси? Как става тази гимнастика? Кого лъжем, себе си ли?

Трябва ли да се намерят повече пари за майките според вас, втората година на майчинството все пак да се увеличи по някакъв начин?

То всеобщо трябва да се намерят - и за майките, и за детските, и за пенсиите. Не може непрекъснато да приказваш, че икономиката ти расте, че си излязъл от кризата, а непрекъснато от друга страна да твърдиш, че, нали, сега тук внимавайте, защото иначе ще станем като Гърция. Ами, ето, въвеждаме данъка върху лихвите, след като Румъния го е въвела. Ами ние, какво, ние сме държава като Румъния ли, която вече 5-6 години изпълнява програма, стабилизационна, на Международния валутен фонд? За какво ни е на нас Международният валутен фонд, при положение че Дянков се справя по-добре? И така ни е стабилизирано нивото на мизерията, че ние сме не само най-бедната, ами и ще останем за дълго време най-бедната държава в Европа.

След като сте се запознали с основните параметри на бюджета, вие бихте ли предложили откъде да се вземат пари, така че да се намерят повече за увеличение на детските и за увеличение на парите на майките, както и на пенсионерите, да речем, от 1 януари?

Извинявайте, бюджетът е резултатна величина от водена до момента политика. Той е, така да се каже, от една страна, резултат от това, което е правено досега, и в него трябва да се заложи това, което ще се прави за в бъдеще. След като нямаш приоритети и караш по инерция, повтаряш едни и същи неща от година на година, няма как и в последната година да правиш нещо друго, освен да запълваш дупки и по някакъв начин да се спасяваш от народното недоволство. За съжаление няма как да избягаш, защото винаги ще има недоволни. Бюджетът е въпрос на приоритети. За мен е абсолютно ясно, че в тази ситуация, в която се намира България… Извинявайте, но приходите ни са още по-ниски… продължават да бъдат по-ниски от приходите, които събрахме през 2008 г. Тогава брутният вътрешен продукт беше 69 милиарда, сега е, както казах вече, над 80. Е как става така, че не можем да съберем толкова приходи при такъв… Ами, ще се занимава ли някой с корупцията… с контрабандата имам предвид? Ще се занимава ли някой със сенчестата икономика? България продължава да бъде държавата с най-висока сенчеста икономика. Това някак си го пропускаме. Ами контрабандата вече не е трансгранична в България. Контрабандата е вътрешна. Цигарите, които се продават нелегално, не преминават през граница. Някой ще се занимава ли с този въпрос? Ами там се губят минимум 1 милиард. А другото е въпрос на приоритети - дали ще дадеш малко повече пари за пенсии, за заплати, за детски, за социални дейности, или отново ще си ги хвърляш в правене на PR и рязане на лентички.

Според вас има ли шанс бюджетът да не издържи или да се наложи актуализация след парламентарните избори?

Според мен този шанс е абсолютно реален. Аз не виждам нито една причина, поради която ние през следващата година ще съберем с 1,8 милиарда повече приходи, отколкото сме предвидили да съберем през тази година. Имайте предвид, че към август месец тази година, към края на август, събраните приходи в бюджета са малко под 62%. Нали разбирате, че даже и да добавим малко отгоре, то пак остава неизпълнение. А ние планираме за следващата година още милиард и осемстотин допълнително. От къде?

Т.е. според вас нямаме никакъв шанс да намерим пари за коледни добавки за пенсионерите тази година, така както вие четете изпълнението…

Дянков със сигурност няма да изпълни разходната част на бюджета - така, както не я изпълни и миналата година. Така че ако… при едно неизпълнение и на приходната, честно казано, аз не виждам как може да реализира подобно нещо. Но в крайна сметка ние пък сме държава, която… никой не е казал, че трябва да поддържаме бюджетен дефицит от 1%. Всички държави в кризи, за да излязат от кризата, увеличават бюджетните си дефицити. Ние стоим в условията на криза и в условията на тотална мизерия на дефицит от 1%. Защо 1? Защо не 2? 2% ето този дефицит, увеличението от 1 на 2%, е напълно достатъчен и за детските надбавки, и за пенсиите, а и за заплатите на полицаите и на военните.

И в края да ви попитам за другата идея, която излезе днес - референдумът за АЕЦ „Белене” да се финансира пропорционално от партийните субсидии. Според изчисленията на финансовото министерство, за да се проведе този референдум, са необходими между 20 и 30 млн. лева. Вие как гледате на идеята партиите да платят референдума за „Белене”?

Ами, Дянков сигурно пак ще е изненадан. То има и закон по този въпрос. Добре е като прави тези предложения, поне да се направи справка със закона. Там е казано как се финансират референдумите в България - по същия начин, по който се финансират и изборите в България. Това не са партийни мероприятия, за да се финансират от партийни субсидии на която и да било партия. Това са общонационални, държавни мероприятия и те трябва да бъдат финансирани по съответния начин.

Как може да гледаме на една такава идея - да вземем парите на партиите, за да не могат да проведат добри избори, или просто да спасим 20-30 милиона от бюджета?

Ами, ние по същия начин можем да направим и изборите, партиите сами да си плащат изборите. И тогава ще се чудим пак защо едни бизнесмени определят политиката на тази или на онази партия.