М. Стоянова: Вдигането  на годините за пенсия  няма алтернатива
М. Стоянова: Вдигането на годините за пенсия няма алтернатива / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова
47645
Интервю на Йовка Йовчева с председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова
Интервю на Йовка Йовчева с председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова
  • Интервю на Йовка Йовчева с председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова
  • Интервю на Йовка Йовчева с председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова

„Утрото е по-мъдро от вечерта" казаха в сряда вечерта в ефира на Дарик стачкуващите от БДЖ по повод предстоящата днес втора среща с ръководството на железниците. Дали обаче късните часове на 30 ноември донесоха мъдри решения на срещата между депутатите от ГЕРБ и синдикатите по повод пенсионната възраст - отговорите потърсихме от председателя на бюджетната комисия в Народното събрание Менда Стоянова.

Оттеглихте първоначалното си предложение за скок на пенсионната възраст с една година, ГЕРБ или синдикатите предложиха това да става с по четири месеца три последователни години?

Вчера водихме дълъг разговор със синдикатите, днес ще продължим този разговор, а междувременно имаме среща на депутатите с премиера Бойко Борисов, финансовия министър Симеон Дянков и социалния министър Тотю Младенов. Нашата цел на вчерашните разговори, а такава беше целта и на премиера предната седмица е да влезем отново в диалог със синдикатите, да не скъсваме връзката, защото в крайна сметка реформите, които се правят, касаят всички хора, не само синдикалните членове. Но мисля, че не трябва да се правят в конфронтация. В тази връзка след много разговори снощи и след това, което чухме от протестиращите, вероятно шоковото вдигане с една година на възрастта от 1 януари 2012-а е най-големият проблем, който хората, които са на границата, могат да приемат. Затова ние предложихме вариант, в който да няма шоково вдигане. От 1 януари 2012-а с по четири месеца да се вдига възрастта за пенсия до достигане на 63 години за жените и 65 години за мъжете. Искам веднага да кажа, че това е модификация на нашето предложение и аз няколко пъти преди това обяснявах, че целта на това предложение за повишаване на възрастта за пенсия всъщност цели преди всичко средносрочен и дългосрочен ефект, а не краткосрочен. Неговият краткосрочен ефект за 2012-а - ние бяхме изчислили - е относително малък около 35 млн. и смятахме, че бихме могли тези пари още веднага през 2012-а да ги дадем за увеличаване на минималните пенсии. Въпреки всичко обаче ние сме готови на тази отстъпка, защото в крайна сметка да няма шок върху хората. Но целта в средносрочен и дългосрочен план да бъде постигната. Много пъти сме говорили, че по разчетите, които прави НОИ, всъщност от пакета мерки ще се постигне ефект през 2017-2018 година дефицитът в НОИ да бъде сведен до нула. Около 2 млрд. лв. в момента генерира дефицит НОИ, които се прехвърлят от републиканския бюджет от приходите от данъци към НОИ.

От фискална гледна точка, макар че се опитваме да говорим достъпно за публиката, това по-плавно покачване на пенсионната възраст какво означава като числа?

От социална гледна точка мисля, че това е по-приемливо, защото в крайна сметка само с четири месеца ще се удължи възрастта за пенсия за тези хора, които са на границата в момента да се пенсионират. Разчетите показват, че всъщност българските жени се пенсионират ефективно на 61 година и четири месеца, а българските мъжете - на 64 години и два месеца. Това означава, че средно всички работят по година и нещо повече от досегашната максимална възраст. И практически тази мярка дори в шоковия й вариант - една година повече, нямаше да засегне всички хора, които са в предпенсионна възраст, а само една част от тях - около 15 000 души. Сега с евентуалното приемане на една по-плавна стъпка - с четири месеца, за 2012 година засегнатите ще бъдат някъде около 7000-8000 души.

Имате поредна среща със синдикатите, те вероятно трябва да обсъдят със структурите си това предложение, но стана ли ясно дали тази марка е приемлива за тях, поне на първо четене, както се казва?

Те имат среща с техните структури и ние имаме среща днес с премиера Борисов, защото всичко това, което беше направено като предложение на срещата, трябва да бъде подплатено с разчети. Снощи колегите от финансовото министерство и НОИ останаха да работят, да правят сметки. Ние също днес трябва да решим своята позиция, както и да разкажем какви мерки още слагат синдикатите за едно по-комплексно реформиране на пенсионната система. Мерки, част от които имат смисъл и разумен характер, като например мярката държавните служители да заплащат сами частта от осигуровката, която е лична за тях.

Тази идея, която кабинетът обмисля - от май или юни догодина държавните служители да поемат своята част от осигурителната тежест - вероятно ще доведе до актуализация на бюджета за догодина. Не крие ли рискове от финансова гледна точка?

Не. Първо искам да кажа, че това не е идея на кабинета, а една от мерките, които предлагаха работодателите, а снощи подкрепиха и синдикатите. Няма да доведе до актуализация на бюджета, защото ефектът за първата година е неутрален. Когато се въвеждаше статутът на държавния служител и държавата пое ангажимента да изплаща всички осигуровки на държавните служители за своя сметка като работодател, тогава бяха намалени заплатите на тези хора с размера, с който те плащаха своите лични осигурителни вноски. Сега, ако се вземе такова решение, еднократно в първия момент заплатите на тези хора трябва да бъдат увеличени с размера на личните осигурителни вноски, които те ще плащат и ще бъдат за тяхна сметка. Така че в първия момент ефектът ще бъде неутрален. Някой би казал от единия джоб в другия, защо го правите? Да, но това е в първия момент. Винаги когато говорим за подобни мерки, трябва да се целим в средносрочен и дългосрочен план и аз мисля, че в този аспект тази мярка е подходяща, защото първо, би довела до фискален ефект във времето, когато заплатите на тези хора ще се вдигат и те все повече ще поемат част от своята лична вноска от една страна, от друга страна, ще се повиши тяхната отговорност и съпричастност към пенсионният фонд, към пенсионирането въобще. От трета страна, има и психологически ефект за равнопоставеност и непротивопоставяне на работещите в частния сектор по трудови договори и държавните служители.

Практически депутатите на ГЕРБ възобновихте диалога със синдикатите, прекъснат от изпълнителната власт, защото формално беше нарушено споразумението от миналата година. Съгласувахте ли позициите, с които влизате в този разговор?

Бих казала, че диалогът трябваше да бъде възстановен още през предходната седмица. Синдикатите идваха при нас, след това искаха среща с премиера, те настояваха премиерът да оглави тристранката. Самата аз внесох удължаване на срока между първо и второ четене на закона за бюджета на ДОО с цел да се даде възможност да се осъществи тази тристранна среща, водена от министър-председателя за възстановяване на диалога. За съжаление, всички тези опити миналата седмица се провалиха с единствената цел вероятно подготвеният за вчера протест да се случи. Но ние като управляваща партия независимо на какво ниво търсим този диалог, искаме го и затова всъщност вчера чакахме в парламента да приключи до известна степен митингът и да дойдат при нас ръководствата на синдикатите. Днес ще вземе решение, като чуем синдикатите и вземем и своята окончателна позиция.

Има ли опасност синдикатите да дойдат с позиция да приемат всичко онова, за което вчера сте говорили, а пък министрите и кабинетът да бъдат на друга позиция?

Затова говорим за продължаващ диалог и затова, че всяка една позиция трябва да бъде обоснована с финансови измерения, финансови параметри.

Лично за Вас голям компромис ли прави в момента ГЕРБ с тези отстъпки, защото само преди две седмици се говореше, че вдигането на възрастта се една година е неизбежно, няма алтернатива, сега се появиха и други варианти.

Лично за мен ще кажа, че вдигането на възрастта няма алтернатива. Виждате, че всички в Европа, които са на по-ниска възраст, вдигат възрастта. Малко са страните в Европа - две или три - които имат възраст, равна или по-ниска от тази, при която се пенсионират българите. Всички останали страни повишават възрастта, но от 65 години нагоре. Демографската картина в България е лоша. В момента 2,6 млн. осигуряващи се, работещи хранят 2,2 млн. пенсионери. Колкото и грубо да ви звучи, това е нашата система. Работещите плащат пенсиите на настоящите пенсионери. Демографската картина ще се влошава в посока увеличаване на пенсионерите и намаляване на работещите. Не можем да чакаме да се срине системата на пенсиите. Така че повишаването на възрастта до 63 години за жените и 65 години за мъжете е неизбежно, но не смятам, че това, което ние сега предлагаме, тоест да нямаме шоково вдигане с една година е компромис, защото винаги целта ни е била вдигане на тази възраст и нейният ефект в средносрочен и дългосрочен план. Вдигането на възрастта с една година от 1 януари 2012 година би донесло фискален ефект от 35-40 млн. лв. за 2012 година, от който ние сега ще се лишим, една част от този ефект няма да дойде, предполагам, че около 20-25 млн. няма да дойдат. Но целта не е да решим 20 или 25 млн. лв. за 2012 година, а целта ни е наистина да ускорим реформата, така че наистина 2017-2018 година да няма дефицит.

Разбрах ви, идеята ми беше да не би да ви обвинят онези, които ви поздравиха за решителността за по-сериозни реформи и които смятаха, че не трябва да отстъпвате пък под натиска на улицата.

Надявам се да разберат, че това не е отстъпление под натиска на улицата, че изобщо не става дума за отстъпление.

Какви са стъпките, ако на срещата постигнете съгласие?

Стъпките са много прости. Следобед имаме комисия по бюджет и финанси в НС, която ще разгледа закона за бюджета на ДОО. Там са отразени тези промени, които бяха внесени от нас. Когато постигнем съгласие, разликата ще бъде много малка. Просто вместо една година от 2012-а, ще запишем четири месеца от 2012-а, четири месеца от 2013-а и четири месеца от 2014-а. Това е което ще се промени и което може да се вземе като решение веднага днес в комисия.

Снощи стана ли дума за ранното пенсиониране, за пенсионирането на военни, на полицаи?

Разбира се, че стана дума. И точно в този контекст синдикатите имат и предложение по отношение на военните, тези, които са под пагон, работещите в МО и МВР. Всички знаем, че те нямат възраст за пенсиониране, при тях се изисква само стаж от 25 години за мъжете, който сега в тези предложения за промяна за бюджета на ДОО се увеличава с две години, тоест те трябва да имат 27 години стаж. Но сами се досещате, че ако един човек започне работа на 20 години, значи на 47 години той вече ще е натрупал своя осигурителен стаж в тези системи и на 47 години той може да бъде вече пенсионер. Мисля, че тук вече има резон в това, което синдикатите предлагат - да се сложи и някаква възраст, на която да могат да се пенсионират тези хора, защото разбирате, че на 47-48 години хората са в силата си. И пенсионирайки се, от една страна, те вземат пенсия от фонд пенсии на НОИ, от друга страна, те не си стоят вкъщи, те работят.

Тоест и това ще подлежи на решение днес?

Не, това няма да бъде днес част от преговорите. Днес ние трябва да се разберем по този тема, за която говорихме, за шоковото вдигане и евентуалното по-плавно увеличаване на тази възраст. Колкото до останалите предложения, ще сформираме работна група и ще започнем да работим по тях.