Образованието ни е конкурентно, но трябва генерална стратегия, смята варненски преподавател
Образованието ни е конкурентно, но трябва генерална стратегия, смята варненски преподавател / netinfo
Образованието ни е конкурентно, но трябва генерална стратегия, смята варненски преподавател
74801
Образованието ни е конкурентно, но трябва генерална стратегия, смята варненски преподавател
  • Образованието ни е конкурентно, но трябва генерална стратегия, смята варненски преподавател

Големият проблем на образованието у нас е липсата на генерална стратегическа концепция на държавата. Скъсана е цялостната връзка между различните степени на образование. Това мнение изрази доц. Миглена Темелкова - четвърта във варненската листа на АБВ и преподавател в Свободния университет. Според нея е нужен не частичен ремонт на системата, а създаване на устойчива във времето концепция, която да даде нови основи на образователния продукт.

У нас той не е съвсем лош, каквото мнение битува. Конкурентен е на европейския и на задокеанския, но при нас се наблюдава един недостатък – необвързаността на образованието с реалната практика и икономика. Практическата подготовка у нас куца, тъй като в годините образованието е било прекалено теоретизирано, твърди доц. Темелкова.

„Все още не можем да излезем от стереотипа, но това е неизбежно, ако искаме да създаваме конкурентноспособен образователен продукт. Наблюденията ми показват, че когато в час интегрираш практиката с теорията, студентите пълнят аудиторията. Навлизането на интерактивните методи на преподаване, на груповата динамика, са добри тенденции, но както всичко ново се случват бавно“, смята доцентът.

Според визията на АБВ на първо място трябва да се промени материалното обезпечаване на българското училище, включително заплащането на преподавателите. Във висшето образование трябва да има промени по отношение автономността на университетите, обясни доц. Темелкова. Според нея то също е много теоретизирано, а държавата няма адекватна позиция за това какви кадри и в кой сектор са нужни. Тя трябва да се намеси и да регулира ВУЗ-овете, на които дава субсидия, посочи специалистът.

„Не е логично да инвестираш в едно висше училище и да не му сложиш рамки какви кадри са ти нужни. Държавата трябва да се замисли и колко университета са й нужни. Ако се въведе системата парите да следват студента, на предни места ще излязат онези висши училища, които предлагат най-добър продукт и са най-търсени на пазара“, коментира тя.

Според варненския преподавател е нужна реформа и по отношение на учебниците заради сложния език и академичен стил, заради които материалът остава неразбран.